:: Kek Pisang Express Bercoklat ::

image

Kek Pisang Bercoklat

Pulang dari sekolah tadi, Along request nak bawa kek karamel ke sekolah untuk sambutan hari kanak2 esok… Hah? Kek Karamel? adehhh mama tak larat la nak oiii… kek karamel ni memang sedap dan tak banyak bahan tapi nak bahagi ikut kaler tu, perlu banyak bekas… Mama ni malas nak kemas lepas masak…

Takpe…. takpe… meh tengok apa yang ada kat rumah… Pisang masak dah nak ranum tergantung kat dapur…ehhmm, buat kek pisanglah! Lepas dinner, mama pun suruh Along cari resepi kek pisang… Resepi Mat Gebu (www.tiffinbiru.com) nampak paling sedap… Mari tengok bahannya:

– 100 gm gula perang

– 200 gm tepung naik sendiri

– 3 biji telur

– 150 gm butter

– 50 gm coklat urai

– 100 ml susu segar (susu habis daaa… mama mix susu tepung dengan 100 ml air)

– 100 gm pisang lenyek

– sebijik pisang dipotong dadu

– kekacang untuk ditabur

– esen pisang ( mama takde)

Caranya, pukul butter dan gula, masukkan telur sebijik demi sebijik sampai nampak berkrim, masukkan tepun berselang seli dgn susu… dah tu, masukkan bhn2 lain, kacau guna spatula..

Walaupun tak letak esen pisang, baunya tetap semerbak satu rumah…  Mari tengok gambarnya…

~ by Zarina on October 4, 2012.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: