:: Salah Mama ::

image

image

Alhamdulillah, result x-ray Amani ok. Prof cakap most probably amani tersedak susu… Semalam, suction yg dibuat takde pun susu keluar dari paru2.

Tiba2 mama baru teringat, memang mama ada tunduk ambil barang… Amani yg baring atas bahu mama sama2 tertunduk. Aduh! Kesilapan mama rupanya. Tidakkkkkk…. Ampun ya Amani… Tobat mama tak buat dah.

Untuk ibu2 yg menyusukan anak anda, pastikan :

1. Anda tidak membongkokkan badan anda berlebihan jika sdg mendukung bayi

2. Jika bayi anda sedang baring, pastikan kepalanya lebih tinggi dr dada.

Lesson learnt today.
Kesian Amani, jadual penyusuan dan amaun susu terpaksa dirombak semula oleh dietrician dan mama tak boleh breastfeed buat sementara ni. Mama punya pasal lah ni. Tengoklah Amani hari ni tak mandi sbb penuh wayar. Lapar sungguh agaknya, tengok dia mencari susu…

Posted from WordPress for Android

~ by Zarina on February 1, 2012.

6 Responses to “:: Salah Mama ::”

  1. Alhamdulillah amani tak der apa2 kritikal. Ni bukan kesilapan mama, tapi Allah nak educate mama tu.
    Okay mama jaga diri yer.. Doa biah insha allah sentiasa untuk mama dan amani

  2. Alhamdulillah, we learn from experience. Not to worry. Agreed with what Biah said….

    My dua is with you & Amani, the little angel….đŸ™‚

  3. Eeerrr… Nak tanya (walaupun anak dah 3), naper ekk ngan posisi kita tunduk tu? Baby plak akan terdongak sket kan.. So, tersedak ke apa tu? Tapi susu takde keluar masa suction tu? So, apakah ekk? Kureng paham.. Huhuhu..

    • Kita tunduk (berlebihan) dan kepala bby kat bahu kita, maknanya kepala bby akan terkebawah dr perut. Kalo baru lepas menyusu, susu akan naik dan msuk paru2, dan menyebabkan choking.

      Bila dr suspek baby tersedak susu, derang boleh suck keluar guna tiub khas. Masa buat suction amani, takde susu keluar… Sbb tu buat xray. Since xray result ok, dr suspek susu naik sikit ke paru2.

      Paham ke… Utk bby yg fragile mcm amani, kena monitor betul2…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: